Øvelser i kreativ kommunikation

Tallerkenjongløren Traving hopper lystigt mellem UVP (unique value proposition) one-liners, fritlægning af lamper i Photoshops og dialog med GoLearn om kreativ brug af Hashtags på Instagram.  Hverdagen hos Embacco er i hvert fald ikke kedelig og stemningen er, trods forskellige holdninger, god.

På Architonics online katalog over belysnings producenter og produkter, er Embacco Lightings fede “So Long” lampe også tilgengæld. Min kære chef har dog set sig sur på baggrunden, og vil have lamperne fritlagt på hvid baggrund. Selvom det er tendens på Architonic, er jeg på ingen måde tilfreds med at sætte en pendel i hvid, lime eller andre lyse toner op på en hvid baggrund – uanset hvad tendens så måtte være.

Undervejs i processen har jeg taget dialogen om hvorfor det kan være hensigtsmæssigt at placere et hvidt / lyst farvet produkt på en mørkere baggrund.

Nederst til venstre har jeg placeret den smukke pendel på en varm grå baggrund, for at lade pendlens elegante look stå tydeligt frem. Argumenter afvist – bare fordi. Øverst til højre en blød mint for at appellere til moderne stilrene omgivelser og fastholde at lampen står tydeligere igennem på billedet end på en hvid. Kategorisk afvist.

Øverst til højre er den kliniske hvide farve, jeg blev bedt om at lave. Et sidste forsøg blev at tone bare lidt på den hvide, så baggrunden stadig er neutral uden at være tandklinik hvid. Jubiii… godkendt… mumle… hvor kønsløst.

Nuvel, visuelle præferencer er jo individuelle, og jeg respekterer min arbejdsgivers professionelle valg.  Hendes lamper sælges og bruges af arkitekter og designere i det meste af den vestlige verden, og så sent som i dag falder der ordre fra et firma i London, der designere store byggerier i Abu Dhabi og Dubai.  Bare fordi jeg synes at regler om kontrast, lys og farver kunne benyttes bedre, er det ikke ensbetydende med, at den kliniske hvide baggrund ikke “virker”……. men måske det kunne virke bedre?

UVP – Onliners

I en hel anden boldgade er dagen gået med at bearbejde onliners til væglampen Welcome. En af to udendørs lamper, der sammen sælges under udsagnet “the great outdoors” men skal have mere individuelt fokus.

Min humoristiske, energiske og drevne kollega og chef synes skal Welcome skal sælges under titlen “the ultimate outdoor lamp” eller “the only outdoors lamp you will ever need.”. Titlen skal tilføres en lille hyggelig tekst.

Jeg kan finde et hav af sproglige udfordringer ved de forslag, og de brødtekster der hører til dem. Det meste væsentlige er bare, at Bo Bedre max giver os 30 karakterer til titlen i A1 guide annonce.  Og produktnavnet skal indgå. Så er der 23 karakterer (inkl. mellemrum) at gøre med.

På de efterfølgende 135 karakterer, skal vi give kunden Egenskaber, Fordele og Udbyttet ved at vælge netop WELCOME. Processen er startet med en brainstorm, der mundede ud i følgende blackbord (mærkelig sort tavle med kalktuds? wtf?)

EFU modellen har jeg forelagt den drevne chef… men sniger sig nok først rigtig på plads, når vi har terpet næste GoLearn kursus om produkttekster. Gad vide hvordan hun ville reagere, hvis hun blev bedt om at høre et GoLearn kursus om lysdesign, før hendes kunder ville købe hendes produkter?

Nuvel.. det kan jo også bare handle om, at jeg ikke er god nok til at formidle EFU modellens fortræffeligheder, men at Benny Christen Grandahl (fagjournalist) kan trænge igennem hvor jeg er for høflig når jeg rådgiver.

Anyways… dagens 1½ timers brainstorm enten for mig i disse one-liner forslag…. stay tuned for version 2.

 

 

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *