Usability testing in real life

Struktur på firmaets billeder, justeringer og kommentarer til hjemmeside og en pokkers masse småting er faldet af æbletræet. Godt at der er tid til fokus når chefen tager til pris-uddeling. 

Når dagen starter med, at stresset arbejdsgiver vil belære mig med hvordan man slår en virksomhed op og undersøger hashtags, er den sgu svær at greje.  Nogle arbejdsgivere skal bare blacklistes for at bruge praktikanter, når de ikke har overskud til at behandle dem ordentligt, lytte, høre og respektere deres budskab.

Den akademiske afklapsning af Embaccos  indstilling til SoMe research og strategi må komme i min rapport. Tilbage til rugbrødsarbejdet.

Der er ikke styr på firmaets produktbilleder, og sågar hos Architonic ligger der billeder af Embaccos produkter i 300 DPI CMYK og 13 DPI RGB. Efterhånden undrer det mig ikke.

Sideløbende med Photoshop arbejdet og oprydningen, har jeg kastet mig min helgen fra studierne på ITU – Steve Krug.  For hvordan får jeg engageret en stresset og flygtig arbejdsgiver i Usability? Mange testpersoner, grundige forberedelser og velgennemførte usability tests ligger lige så fjernt som sandsynligheden for at de mange åbenlyse fejl vil blive modtaget og revideret.

Steve Krug kender min smerte

I ovenstående 30 minutters video, pointerer Krug så fantastisk hvordan Usability er krøbet ind i Webdesignernes hverdag, sammen med alle de andre nye udfordringer.  Da jeg første gang rørte HTML og CSS i slut 90’erne troede ingen på mig, da jeg varslede, at webdesign ville blive en videnskab på fod med reklamefilm og mere til…. and here we are!

Steve Krug er godt klar over, at arbejdsgiverne endnu ikke er parate til at acceptere den markante forskning og kravene. Det er ofte kun de store webbureauer, som kan diktere agendaen, i sjældne tilfælde de små og kun i heldige tilfælde den menige webmaster ansat i privat virksomhed

Alt håb er dog ikke ude. Krug kommer i oplægget med forslag til hvordan vi webdesignere – og firmaer – kan barbere usability tests ind til benet, og finde plads til det. Han gør dog en væsentlig antagelse: At virksomhederne arbejder agilt…  og der er stadig lang vej endnu.

Mens Krug har kommet med muntre bemærkninger om “I feel your pain” til os webdesignere, har jeg hygget mig, fået gennemgået og rettet links og optimeret billeder på et par sider. Se fejloggen inkl. kommentarer.)

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *