Monday mail malady

Vi prikker lidt på pressen, kaster os over mail skabelon og kaster os rundt i frustrationer over layout til en presse-mail.

Igennem en del år, har jeg arbejdet med Mailchimp, til at designe og sende nyhedsbreve. Derfor er det ret overraskende, og udfordrende, når en arbejdsgiver opfordrer mig til at designe og sende nyhedsbreve med afsæt i inDesign. Som ET stort billede i mailen.

Der er masser af grunde til, at det kan og bør gå galt. Billeder er ikke responsive eller smartphone venlige, de blokeres ofte per default i Outlook indtil afsender er kendt… grundene er mange.

MEN, der er også argumenter for at det virker, og at det er hensigtsmæssigt.

I en virksomhed som Embacco ringes der løbene til arkitekter, indretningsustylister og pressefolk, og beder om lov til at sende seneste brochure, et godt tilbud eller en pressemeddelelse.  I ca. 5-10 minutter efter opkaldet, er personer opmærksomme og husker Embacco Lighting. Venter man med at sende nyhedsbrevet, er man glemt, så er der nemlig 10 andre  virksomheder i deres hukommelse.

Dvs. den traditionelle tro om, at sende nyhedsbreve og pressemeddelelser i “batches” af 100 eller 200, falder til jorden med et brag. Der skal smedes mens jernet er varmt… ellers bliver dit nyhedsbrev, din brochure, dit tilbud og dit unikke budskab ikke læst.

Pressemeddelelse i InDesign

Det har taget mig det meste af dagen, at ryste min indstilling til nyhedsbreve af mig. Layout, stories og fortællinger smykket med varm luft fra marketingschefer ryger direkte i makulatoren.

  1. Hvilken max opløsning må billedet have?
  2. Hvordan forhindrer jeg Outlook og andre mailklienter at markere mailen som spam?
  3. Hvordan ved vi de åbner mail’en?

Campaign Monitor, som jeg også har brugt i tiden som it-ansat, giver mig det første lead om billed-højde. 18 tommer * 96 dpi – 1728 pixels højt, herefter er der en risiko for at verdens mest udbredte mailklient “klipper” i billedet. Campaign Monitor fortæller også historien om billedbredde.

Såvel Mailchimp som Campaign Monitor giver fortællinger om hvordan man undgår at ens mail automatisk ender som SPAM. Modsat min erfaring, har det meget lidt med billeder at gøre nutildags, men om afsender, emne, ord, domæne m.v.

  1. 1700 x 600 er den sikre opløsning
  2. Ingen garantier, men brug en sund email adresse, et godt emne, og send kun til adresser du ved virker… (og det gør de hos Embacco, vi får og sender til dem inden for 5-10 minutter efter samtale)
  3. Hvis vi bruger mailchimp eller campaign monitor, kan vi spore om de åbner mailen og/eller klikker på indhold. Her er nogle email tracking alternativer, hvis decideret nyhedsbreve-programmer ikke er attratkive. Check mailtrack 🙂

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *