Magnetisk mailchimp – pressemail

En ipad, the, tæppe og feber kan være produktivt og ikke kun selvynk. Mens influenza tager kæresten og en stressende praktikplads plager mig, forsøger jeg at samle puslespillet i en pressemeddelelse.

Udover pensum fra 3. semester har jeg dykket ned i følgende links fra kommunikationsforum og deres henvisninger ved pressemeddelser.

Så hvad lærer jeg?

Vigtige pointer fra ovenstående:

  • Dato og sted skal med
  • Manchet (kort indledende tekst) der super kort opsummerer budskabet
  • Brødtekst (kort og fortællende) – historie med aktualitet
  • Citater (som pressen må anvende) – for at tilføre artikler troværdighed
  • Vedhæfte flotte billeder, som må bruges i artiklen. Links til billeder kan hente giver merarbejde, det gider pressen ikke.

Image fits all

Embaccos udfordring er, at hun er vant til at sætte det ind som billede i sine mail ud fra et Excel-ark.  Dvs. hun ingen feedback får, om mailen rent faktisk læses, om der sker interaktion, og jeg er ret overbevist om at en journalist bliver pisse sur, når denne opdager at han/hun ikke kan kopiere dele af pressemeddelsen over i den artikel han/hun vil skrive.

Derfor har jeg kastet mig over Mailchimp i håb om at kunne designet noget, med afsæt i forrige indlæg. Udfordringen er at bevare et rimelig pænt design, som jeg ellers nemt kan lave i InDesign. Ideer er der masser af, men at få en standard template til at passe med det, er svært.

Første bud endte sådan her (se pdf).

Hvilke fordele får vi med Mailchimp?

Tracking – hvad bliver set og åbnet, bliver der klicket?

Responsive – layoutet tilpasser sig forskellige mail-klienter

Integration –  mellem landingpage, facebook og mailchimp kan der skabes en markedsføringssynergi, for at følge hvordan tingene hænger sammen.

ideer og inspiration til mailchimp

Hvilke ulemper?

Jeg kan sagtens se det udfordrende i, at håndter endnu et værktøj, når man er en lille enkeltmands virksomhed, der hovedsageligt henter flex- og deltidsansatte ind.

Der skal lægges en stor indsats i at flytte mail kartotekter over i Mailchimp, designets skal laves om og det er ikke gratis, med de mange modtagere.

Måske mail tracking programmer til vanlige mail klienter er en løsning?

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *