Puslespillet skal samles….

BoBedre A1 guide annonce, Facebook target audience og annonce, pressemeddelelse og landingpage skal harmonere. Kan brikkerne falde på plads i første udkast til en digital strategi?

Når en A1 guide annonce skal sendes 14. februar for at komme med i bladet, og Facebook annoncen først senere skal lanceres parallelt med en Landingpage, hvordan får man da designet til at gå op i en større enhed?

Læs videre “Puslespillet skal samles….”

Monday mail malady

Vi prikker lidt på pressen, kaster os over mail skabelon og kaster os rundt i frustrationer over layout til en presse-mail.

Igennem en del år, har jeg arbejdet med Mailchimp, til at designe og sende nyhedsbreve. Derfor er det ret overraskende, og udfordrende, når en arbejdsgiver opfordrer mig til at designe og sende nyhedsbreve med afsæt i inDesign. Som ET stort billede i mailen.

Læs videre “Monday mail malady”

Wednesday web- og herodesign

De forgangne ugers webfrustrationer og logodebat får fritlejde. Befrielsen er stor,  og jeg kaster mig ud i logodesign med afsæt i videnskab og geometri. Hero-design skal peppe siden “light and acoustics” op og ved siden af roder jeg med at lave tegneseriefigurer af Embaccos lamper.

Nej, jeg har ikke lagt med an med filmbranchens ukristelige fremmarch af superhelte til alle sder. En HERO i webdesign er ATTENTION området af skærmen når du besøger en hjemmeside. Et større visuelt område, hvor jeg som webdesigner kan udtrykke mig visuelt med billede, video og tekst inden sidens øvrige indhold leveres.

Lidt HERO inspiration fra Canva 

Envato om HERO trends

Læs videre “Wednesday web- og herodesign”

Pinterest – de kvindelige desingeres mekka

Hashtags er landet på Pinterest, der domineres af kvinder, har størst tilgang af mænd og er endnu et sted hvor Embacco Lighting halter. Samtidig arbejder vi med skøre ideer til kreativt content.

Mandag morgen sætter vi foreløbigt punktum for hashtag research til produktorienterede opslag på Instagram. Vores action points til SOSTAC’en er fladet på plads, med tidsplan og hvordan vi benytter vores hashtags. Af visuelle hensyn bruges kun 5 hashtags i det oprindelige post, og de øvrige lægges som kommentar på postet. Et par tests afslører, at det ikke er smukt… but if works….

Læs videre “Pinterest – de kvindelige desingeres mekka”

Festlig fredag med gennembrud

En munter og kreativ fredag, erstatter torsdagens ujævne medfart. Logodesign, social media diskussion og BeBedre annonce-design markerer afslutningen af 2. uges praktik.

Jeg kan rolig attestere, at livet tilbyder nogle virkelig ringe arbejdsdage. Derfor omfavner jeg også en kærkommen kreativ fredag, hvor stemningen er god og jeg bliver udfordret på det kreative.

Igennem hele efteråret 2017 har Embacco Lighting arbejdet på et nyt logo. Eller rettere, typografien bag et nyt logo.  Betragtes følgende side med lampeproducenters logo ses en klar trend i faget. Det skal være simpelt, skriftligt og stilrent, hvor fonten ofte har fået et personligt twist.

Læs videre “Festlig fredag med gennembrud”

Usability testing in real life

Struktur på firmaets billeder, justeringer og kommentarer til hjemmeside og en pokkers masse småting er faldet af æbletræet. Godt at der er tid til fokus når chefen tager til pris-uddeling. 

Når dagen starter med, at stresset arbejdsgiver vil belære mig med hvordan man slår en virksomhed op og undersøger hashtags, er den sgu svær at greje.  Nogle arbejdsgivere skal bare blacklistes for at bruge praktikanter, når de ikke har overskud til at behandle dem ordentligt, lytte, høre og respektere deres budskab.

Læs videre “Usability testing in real life”

Øvelser i kreativ kommunikation

Tallerkenjongløren Traving hopper lystigt mellem UVP (unique value proposition) one-liners, fritlægning af lamper i Photoshops og dialog med GoLearn om kreativ brug af Hashtags på Instagram.  Hverdagen hos Embacco er i hvert fald ikke kedelig og stemningen er, trods forskellige holdninger, god.

På Architonics online katalog over belysnings producenter og produkter, er Embacco Lightings fede “So Long” lampe også tilgengæld. Min kære chef har dog set sig sur på baggrunden, og vil have lamperne fritlagt på hvid baggrund. Selvom det er tendens på Architonic, er jeg på ingen måde tilfreds med at sætte en pendel i hvid, lime eller andre lyse toner op på en hvid baggrund – uanset hvad tendens så måtte være.

Læs videre “Øvelser i kreativ kommunikation”

The Tuesday batch – tallerkenjongløren

Bag ethvert website er der en historie, og ikke alle historier er lykkelige. Embacco.dk er fyldt med fejl, ringe og ugennemført designlinje og så er den tilmed langsom som bare pokker.  Kontrast-Kenny forsøger at rette bare lidt på det, men frusterende nok bliver en del ændringsforslag afvist.

Der var engang et website….. ej…. spøg til side. Embacco Lightings aktuelle website Embacco.dk er ikke nogen fryd for øjet. Forsiden sætter en stil an, som ingen af de øvrige følger. Tekster hopper og springer i forskellige typografiske indstillinger, links fungerer ikke, billederne er ikke gemt i weboptimeret opløsning eller colorspace….. listen af punkter jeg gradvist opbygger er endeløs.

Læs videre “The Tuesday batch – tallerkenjongløren”

Buffer overflow – Mere research og kommunikation

SoMe trend og management værktøjer harmonerer sjældent. Applikationerne er sjældent up-to-date med den måde publikummet bruger de sociale medier og vigtigheden af hashtag research bliver stadig mere evident. Det gør arbejdet med VP (value proposition) og grafisk arbejde også.

På Instagram hersker en tvivlsom trend. De mange hashtags skaber visuel og skriftlig støj i indlæggene. Derfor reduceres antallet af hashtags i indlægget til 5 eller slet ingen, hvorefter de nødvendige hashtags lægges i indlæggetskommentarfelt.  Den leg vil Embacco Lighting også være med på!

Læs videre “Buffer overflow – Mere research og kommunikation”

Friday wrap-up – for meget smart-i-en-fart

At stikke en kæp i hjulet på et damplokomotiv giver få resultater. I praktikkens første uge, forsøger jeg at bremse smart-i-en-fart trenden hos Embacco Lighting.  Der skal meget mere struktur og omtanke bag hjemmeside, sociale medier og visuel linje, for at skabe en kommunikationsstrategi.

Som enkeltmandsvirksomhed der benytter sig af eksterne konsulenter til at lave hjemmeside, grafik og skriftligt materiale, kan det være svært at samle alle trådene. Især når man som indehaver samtidig skal være sælger, rådgiver, produktionsmedarbejder, koordinere leverancer af materialer, arbejde med lager og i øvrigt huske administration.

Det bærer Embacco lightings visuelle og sproglige identitet også meget præg af. Hjemmesiden www.embacco.dk er et repræsentativt eksempel.  Der er ingen rød tråd, hverken i struktur eller detalje. Jeg har fået baggrunden og historien bag, og kan sagtens forstå hvorfor det er gået som det er. Forhåbentlig kan jeg i løbet af praktikken få italesat behovet for ensretning tilstrækkeligt, til at vi kan få rettet det bare en smule ind.

Læs videre “Friday wrap-up – for meget smart-i-en-fart”