The Tuesday batch – tallerkenjongløren

Bag ethvert website er der en historie, og ikke alle historier er lykkelige. Embacco.dk er fyldt med fejl, ringe og ugennemført designlinje og så er den tilmed langsom som bare pokker.  Kontrast-Kenny forsøger at rette bare lidt på det, men frusterende nok bliver en del ændringsforslag afvist.

Der var engang et website….. ej…. spøg til side. Embacco Lightings aktuelle website Embacco.dk er ikke nogen fryd for øjet. Forsiden sætter en stil an, som ingen af de øvrige følger. Tekster hopper og springer i forskellige typografiske indstillinger, links fungerer ikke, billederne er ikke gemt i weboptimeret opløsning eller colorspace….. listen af punkter jeg gradvist opbygger er endeløs.

Læs videre “The Tuesday batch – tallerkenjongløren”

Buffer overflow – Mere research og kommunikation

SoMe trend og management værktøjer harmonerer sjældent. Applikationerne er sjældent up-to-date med den måde publikummet bruger de sociale medier og vigtigheden af hashtag research bliver stadig mere evident. Det gør arbejdet med VP (value proposition) og grafisk arbejde også.

På Instagram hersker en tvivlsom trend. De mange hashtags skaber visuel og skriftlig støj i indlæggene. Derfor reduceres antallet af hashtags i indlægget til 5 eller slet ingen, hvorefter de nødvendige hashtags lægges i indlæggetskommentarfelt.  Den leg vil Embacco Lighting også være med på!

Læs videre “Buffer overflow – Mere research og kommunikation”

Friday wrap-up – for meget smart-i-en-fart

At stikke en kæp i hjulet på et damplokomotiv giver få resultater. I praktikkens første uge, forsøger jeg at bremse smart-i-en-fart trenden hos Embacco Lighting.  Der skal meget mere struktur og omtanke bag hjemmeside, sociale medier og visuel linje, for at skabe en kommunikationsstrategi.

Som enkeltmandsvirksomhed der benytter sig af eksterne konsulenter til at lave hjemmeside, grafik og skriftligt materiale, kan det være svært at samle alle trådene. Især når man som indehaver samtidig skal være sælger, rådgiver, produktionsmedarbejder, koordinere leverancer af materialer, arbejde med lager og i øvrigt huske administration.

Det bærer Embacco lightings visuelle og sproglige identitet også meget præg af. Hjemmesiden www.embacco.dk er et repræsentativt eksempel.  Der er ingen rød tråd, hverken i struktur eller detalje. Jeg har fået baggrunden og historien bag, og kan sagtens forstå hvorfor det er gået som det er. Forhåbentlig kan jeg i løbet af praktikken få italesat behovet for ensretning tilstrækkeligt, til at vi kan få rettet det bare en smule ind.

Læs videre “Friday wrap-up – for meget smart-i-en-fart”

Hashtag research – tungt men vigtigt

Bliver du hørt, hvis du snakker til en koncert? Bliver du set hvis du er helt alene? Er du en del af det rette selskab? Hashtag research kræver tid, tålmodighed og grundighed.

Praktikplanen er skudt afsted, de første opslag lagt i Planonly til revision af Lise og senere på dagen står den på gennemgang af WordPress opsætningen med firmaets eksterne webdesign leverandør.

Dagen står på hashtag research til Instagram. En god SoMe strategi forholder sig kritisk til hashtags, frem for at opfinde og kaste sig ud i alverdens forskellige tags.

Læs videre “Hashtag research – tungt men vigtigt”

Plan only – fra bunden og op

Jeg piller højhuset ned, og kommer ned i øjenhøjde. Vi starter helt nede fra “hvordan laver i vi et post” og arbejder med de grundlæggende redskaber Instagram, Canva og Planoly.

Betingelsen for et samarbejde, er at tale samme sprog. Det glemmer jeg tit. De mange år med IT drift og support har reduceret min evne og tålmodghed. Nogen vil tro det modsatte er tilfældet, men jeg er oprigtigt træt af at skulle sætte farten ned, for så taber jeg overblikket og sammenhængen i det jeg foretager mig.

På andendagen af min praktik har jeg måtte hive i min mentale håndbremse, for ikke at eksplodere i frustrationer om sneglefart. Jeg må reflektere over ovenstående. Der er jo også fordele i det – og dem må jeg acceptere, når jeg vil arbejde i en mindre virksomhed. Her skal én person bevare kendskab og forståelse for det alt arbejdes med.

Læs videre “Plan only – fra bunden og op”

Social Media buffet er på diæt

Forbes magazine og Hootsuite er fælles om budskabet. De sociale medier er mættede af målrettede og brandede reklamer. 2018 er året hvor mere naturligt og uafhængigt indhold vil blive afgøre. Og netop derfor starter handler min praktik om Kommunikationsstrategi og ikke kun sociale medier.

Det burde vel ikke komme som nogen overraskelse, når flere af de store markedskræfter melder, at forbrugerne ikke vil høre sælgerne blæse i trompeterne, men i stedet vil høre ordet fra andre forbrugere.

Læs videre “Social Media buffet er på diæt”

Der er lys forude

Efter søgen og samtaler med mere end 12 virksomheder, herunder de velrenommerede Cumuli i Sorø, faldt valget som praktikplads på Embacco Lighting. Som et led af min uddannelse som multimediedesigner, skal jeg sammen med lysdesigner Lise Nørgaard arbejde med Kommunikationsstrategi, sociale medier, Indesign og After Effects.

I mit valg og min søgen efter praktikplads, har jeg lagt vægt på at kunne afprøve et udvalg af færdigheder, og ikke afgrænse mig for meget. Omvendt vil jeg også gerne fravælge områder, som allerede har fået stort fokus undervejs i studiet.

Læs videre “Der er lys forude”